آه

اللهم عجل لولیک الفرج

آه

اللهم عجل لولیک الفرج

آه

موضوع این وبلاگ ان شاءالله سلوک عملی خواهد بود .

طبقه بندی موضوعی

آخرین نظرات

۲۱ مطلب در شهریور ۱۳۹۳ ثبت شده است


پس از نزول آیه شریفه « وَ إن جَهَنّمَ لَمَوعِدِهُم أجمَعین لَها سِبعَه أبوابَ لِکُلّ باب مِنهُم جَزءٌ مَقسوم » ، رسول خدا (ص) حالش تغییر کرد و گریه شدیدی فرمود . اصحاب هم گریان شدند و نمی دانستند چه نازل شده و هیچ کدام از آنها نمی توانستند از آن حضرت سبب گریه را بپرسند ! جناب سلمان گفت : هیچ چاره ای ندارد مگر آنکه حضرت فاطمه زهرا (س) بیاید .

مدیر سایت
۳۰ شهریور ۹۳ ، ۲۱:۲۱ ۱ نظر

  بسم الله الرّحمن الرّحیم

الحَمدُلله ربِّ العالَمین و صَلّی اللهُ علی مُحمّدٍ و آله الطّاهِرین


توسط: استاد معظم حضرت آیت الله کمیلی خراسانی‌سلمه الله

***

شرح درس

موضوع این درس ضرورت داشتن استاد در این راه سیر و سلوک است. شما الحمدلله استاد خود را انتخاب کردید و در جلسات شرکت دارید. از گذشته هم کم و بیش می‌دانستید که داشتن استاد در این راه چقدر اهمیت دارد؛ اما این مطلب نیاز دارد که بیشتر شکافته و بازگو شود. برخی از موضوعات تکرارش لازم است. ما می‌بینیم که در «سوره الرّحمن» برخی آیات تکرار می‌شود و یا در سایر سوره‌های قرآن نیز برخی آیات تکرار شده اند. این برای این است که شما اگر به مطلبی در یک سوره توجه کردید، در سوره دیگر به همان مطلب مجددا توجه کنید، تا تکرار آن باعث تراکم موضوع در ذهن شود و کمتر نسبت به آن غفلت و نسیان و فراموشی پیدا کنید.

مدیر سایت
۲۵ شهریور ۹۳ ، ۱۸:۳۷ ۴ نظر



1.تراوشات نفسانی
لذا بهترین انسان‌ها کسانی هستند که در مرحله اوّل، شهوات را درون خودشان از بین ببرند، اولیا خدا از جمله آن مرد الهی و عظیم‌الشّأن، صاحب جامع السّعادات، ملأ محمّدمهدی نراقی یک تعبیری را در رابطه با شهوت بیان می‌کنند، ایشان می‌فرمایند: شهوت یعنی آنچه خواسته نفسانی و غیر از خواسته پروردگار عالم است؛ یعنی هرچه که تراواشات نفسانی است، شهوت می‌شود و هرچه من الله تبارک و تعالی است، بندگی. لذا انسان باید با هرچه که می‌خواهد از نفس بیرون بیاید، مقابله کند.

مدیر سایت
۲۳ شهریور ۹۳ ، ۲۱:۱۰ ۵ نظر

لینک دانلود بصورت ورد

لینک دانلود بصورت پی دی اف

منبع : گردآوری از جلسات سایت  استاد معظم حضرت آیت الله کمیلی سلمه الله

مدیر سایت
۲۱ شهریور ۹۳ ، ۱۷:۲۸ ۰ نظر

بسم الله الرّحمن الرّحیم

الحَمدُلله ربِّ العالَمین و صَلّی اللهُ علی مُحمّد و آله الطّاهِرین

 

شرح درس

همانطور که می‌دانید عمّار از شخصیت‌های بزرگی بوده است. این دعا را ابن ابی الحدید در شرح نهج البلاغه از عمار بن یاسر (رضوان الله تعالی علیه) نقل می کند؛ این دعا را ما به دلیل نکات معرفتی و توحیدی که در آن است در کتاب آورده ایم.

فی شرح نهج البلاغه لابن أبی الحدید: دعاء عمار بن یاسر(رضوان الله علیه):

«اللّهُمَّ إنّکَ تَعلمُ أنّی لَو أعلَم أنَّ رِضاک فی أن أقذفَ نفسی فی هذا البحر لَفَعَلتُ، اللّهُمّ إنّکَ تَعلَم أنّی لَو أعلمُ أنّ رضاکَ فی أن أضْعَ سِیفی فی بَطنی ثُمّ أنْحَنی عَلیه حَتّی یَخرُجَ مِن ظَهری لَفَعَلتُ»؛

مدیر سایت
۱۹ شهریور ۹۳ ، ۲۲:۱۱ ۰ نظر

خواستم از امام زمان بگویم، گفتم بهتر است از کسی نقل قول کنم که در حضور بوده است. این مطالب را از محضر آیت الله بهجت (قدس سره) برایتان نقل می کنم.امام زمان (عج) (عینُ النّاظره و اُذُنُه السّامِعَه ولِسانُهُ النّاطق و یَدُهُ الباسطَه: چشم بینا، گوش شنوا، زبان گویا و دست گشادۀ خداوند) است.

 

 

در رؤیت امام (علیه السلام) مقابله و محاذات شرط نیست؛ بلکه هر جا نشسته، بر اَرَضین سُفلی و سماوات سبع و مافیهنَّ و ما بینهنَّ اِشراف دارد.

 

مدیر سایت
۱۷ شهریور ۹۳ ، ۱۷:۳۴ ۱ نظر

ھنگامیکه کسی فرد دیگری را مورد تمجید و ستایش قرار می دھد اگر این امر پدیده ای عمداً و آگاھانه از روی فریبکاری نباشد باز ھم یک فریب غریزی و ناخودآگاه در میان است که راز عشق می‌باشد. ھرکسی ھر نیکی وزیبائی و عظمتی را که در دیگری می‌بیند در واقع خودش را دیده است. این امرشامل حال ھر زشتی و بدی ھم می‌شود.

مدیر سایت
۱۶ شهریور ۹۳ ، ۱۲:۱۲ ۱ نظر
مدیر سایت
۱۶ شهریور ۹۳ ، ۱۱:۴۱ ۱ نظر
مدیر سایت
۱۶ شهریور ۹۳ ، ۱۱:۳۶ ۱ نظر
مدیر سایت
۱۶ شهریور ۹۳ ، ۱۱:۳۳ ۰ نظر
1-  اگر برای دلت درب نساختی، یک درب برای دلت بساز که غیر خدا به دلت راه پیدا نکند.


2-  هیچ گناهی را کوچک نشمارید و به کوچکی آن نگاه نکنید. نگاه کنید ببینید مخالفت چه کسی را کردید. شاید غضب خدا در همین گناه باشد.
از آن طرف، هیچ عبادتی را هم کوچک نشمارید، شاید که رضایت خدا در همین عبادت باشد.





مدیر سایت
۱۶ شهریور ۹۳ ، ۱۱:۳۲ ۱ نظر
پدر حاج شیخ عباس قمی (مفاتیح الجنان)، پای منبر حاج شیخ غلامرضا نشسته بود. حاج شیخ غلامرضا داشت از روی کتابی که شیخ عباس قمی نوشته بود، مسأله می گفت. پدر شیخ عباس نمی دانست که این کتاب را پسرش نوشته.
شیخ عباس آمد در گوش پدرش چیزی بگوید، ناگهان پدرش جلوی مردم سر او داد زد که
"بیا و بنشین ببین حاج شیخ غلامرضا چه می گوید؟
بیا و بنشین و بفهم!"
حاج شیخ عباس قمی به پدرش گفت:
"پدر جان! دعا کن بفهمم"
نگفت این کتاب را من خودم نوشتم، نرفت به مادرش بگوید پدرم جلوی جمع آبروی مرا ریخت، خیره خیره به پدرش نگاه نکرد، فقط آهسته گفت:
"پدر جان! دعا کن بفهمم"



مدیر سایت
۱۶ شهریور ۹۳ ، ۱۱:۲۸ ۰ نظر
هنوز لذتی از عبادت و به خصوص نمازمان احساس نکردیم،
چه کنیم در نماز حضور قلب داشته باشیم؟
آیت الله بهجت در حالی که سرش را تکان می داد فرمود: آقا، این دردی است که همه گرفتاریم.
عرض شد: آقا به هر حال مراتبی دارد، بعضی همچون شما مراتب عالی دارید و ماها هیچی؟
ماها چه باید بکنیم؟
باز فرمود: شاید من مرتبه شما را تمنّا کنم.
بعد از اصرار ما فرمودند:
این احساس لذّت یک سری مقدمات خارج از نماز است.
یک سری مقدمات در خود نماز و آن این است که:
انسان گناه نکند، قلب را سیاه و دل را تیره نکند، معصیّت روح را مکدّر و نورانیت دل را می برد.
باید روغن چراغ را زیاد کنیم (معرفت پیدا کنیم) ایمان قلبی و باطنی را تقویت کنیم.
وقتی وارد نماز می شوید، هنگام خواندن حمد و سوره به معنای آن توجه کنیم .
تا ارتباط حفظ شود.
باید در طول 24 ساعت حواس خود را کنترل کنیم. در طول روز گوش، چشم و ... را کنترل کنیم.
از اوّل نماز، توسل حقیقی به امام زمان (عج) پیدا کنی.




مدیر سایت
۱۶ شهریور ۹۳ ، ۱۱:۲۷ ۱ نظر

استاد:انسان راه رفته ای است که سالک را راهبری میکند و در مهلکات با همّ خود خطرات را از او برطرف میکند
ب))رفیق که شامل:
مرشد:از شاگردان ارشد استاد هست که مبتدی را خم و چم راه آشنا میکند
مصاحب: یار و دوست سالک که باهم و قدم بقدم تحت تربیت استاد هستند واز حال هم استفاده میکنند
هم کیش:سالکی هست که تحت تربیت استاد دیگر قرار داردو با سالک فقط برای بهره وری ازحال همدیگر مراوده دارند نه دستورات سلوکی


لاابالی :رندی که بر هرچه پیش آید و هرچه بگوید بی اعتناست .
لاشیء: لقب دنیا .
لاله: نتیجه معرفتها که مشاهده کنند . کنایه از چهره گلگون محبوب .
لاهوت: حیاتی که ساری در اشیاء است و " ناسوت " محل آن است .
لاهی: غافلی که حق را در صورتهای وسایط و روابط باز شناسد .
لایحه: آنچه از نور تجلی ظاهر شود .
لب: ـ عقلی که منور به نور قدس بود و صافی از قشور اوهام و تخیلات .
ـ اشاره به نفس رحمانی .
لباس: لباس تقوی .
لب شکرین: کلام منزل که به انبیاء از طریق ملک می رسد و به اولیاء به وسیله تصفیه باطن .
لب شیرین: (1 ) کلام بی واسطه به شرط ادراک و شعور . مانند حدیث قدسی و واردات غیبی ، (2 ) کلام بی واسطه ، کلام معشوق ، لب محبوب .
لب لعل :بطون کلام ، کلام معشوق .
لحظ :توجه دل به امور غیبی .
لذت: آن خوشی که بر اثر مشاهده جمال محبوب دست می دهد .
لسان: بیان علم حقایق .
لسان الحق: انسان کامل .
لطف: پرورش دادن معشوق عاشق را به طریق مواسات . آنچه بنده را به طاعت حق نزدیک و از معاصی دور کند .
لطیفه: ( 1 ) حقیقت انسانی که لطیفه ربانی است ، ( 2 ) امر لطیف و معنی خاص که به لفظ در نیاید .
لعل: دل درویشان .
لغو: آنچه انسان را از حق باز دارد .
لقا: ظهور معشوق ، به طوری که عاشق را یقین شود که اوست .
لمه: ( نزدیک شدن ) احساسی که هم شیطان و هم فرشته به دل انسان می افکند . لمه شیطان تهدید به شر و ناامیدی از خیر است و لمه فرشته امیدوار کردن انسان به خیر و تصدیق حق .
لوامع: ( 1 ) اظهار نور بر دل با بقاء فواید آن ، ( 2 ) انوار درخشان که پرتو می افکند بر اهل بدایات از صاحبان نفسهای پاک .
لوایح: کنایه از اختلاف احوال ارباب سلوک ومقامات آنها .
لوح محفوظ: نور الهی .
لؤلؤ معظم: انسان کامل .
لهو: چیزی که انسان را از خدا بازدارد .
لیله القدر: شبی که سالک را به تجلی خاص مشرف گردانند تا به آن تجلی ، قدر و مرتبت خود را نسبت به محبوب بشناسد و مقام اهل کلام در معرفت


مدیر سایت
۱۵ شهریور ۹۳ ، ۲۲:۰۹ ۱ نظر

امیرالمومنین امام على علیه‌‏السلام:
مردى نزد پیامبر صلى ‏الله ‏علیه‏ و‏آله آمد و گفت: به من کارى بیاموز که با انجام دادنش، خداوند مرا دوست بدارد، آفریدگان نیز دوستم بدارند، خداوند دارایى‏‌ام را بیفزاید، تندرستم گرداند، عمرم را طولانى کند و مرا با تو محشور سازد.

مدیر سایت
۱۵ شهریور ۹۳ ، ۲۲:۰۱ ۰ نظر

موضوع علم عرفان خدا نیست چون اصلا خدا قابل بحث نیست موضوع علم عرفان ارتباط حق با عالم و عالم با حق است من حیث الارتباطین ارتباط کثرت با وحدت و ارتباط وحدت با کثرت .

مدیر سایت
۱۴ شهریور ۹۳ ، ۱۲:۰۹ ۰ نظر

حمدی که اقتضا میکند از مرحله ذات تنزل کرد- حمدا یرتضیه ذاتک و حمدا یقتضیه کنه حقائق کمالاتک الصفاتیه -

  کمالات صفاتی تو آن را اقتضا میکند اینطور حمدی میکنم تو را چون ممکن است بعضی ها خیلی ها هست که شما ممکن است چیزهایی را خود ما توجه نداریم به آنها ولی خواسته و نا خواسته نظام عالم به این است که آن تاثیرش را میگذارد از ادنی مراتبش تا اعلی مراتبش این است یک بار عرض شد از خود یک عارف بپرسید دارید به ما فیض میدهید میگوید نه،ولی واقعیت این است که این دارد به اطرافیانش از آن کانال خودش که وصل است،فیض میدهد چه شما بخواهی و چه نخواهی به سایه هم بروی به خانه هم بروی آن نور خورشید خانه تان را روشن میکند اللهم اینکه یک نفربرود در پستو کمد در و دیوار را به رویش ببندد در تاریکی باشد , نزدیکی به ولی الهی , که گفتن حول کامل بگردید دنبال کامل بگردید.

مدیر سایت
۱۴ شهریور ۹۳ ، ۱۱:۵۱ ۰ نظر
این پرسشها در چهار بخش عمومی -اخلاقی-تفسیری ,روایی و اعتقادی وکلامی طراحی شده است امید است که مورد توجه رهپویان قرار بگیرد.

مدیر سایت
۱۳ شهریور ۹۳ ، ۰۰:۲۰ ۰ نظر

مقدمه مصباح الانس:

سبحانک  و بحمدک اگر اول مفتاح را باز کنید نوشته شده : اللهم : با الف شروع کرد ولی مصباح با سین شروع کرد و اینها یک دأبی هم دارند که مثل قرآن با الف شروع شده الحمد لله رب العالمین که در خود این هم لطیفه است نه اینطور که همینطور قلم گذاشته اند و نوشته اند،نه،قلم گذاشتنشان روی حساب و کتاب است حتی در بدایه و نهایه که علامه طباطبایی نوشته دقت فرمایید با الف شروع شده بعد این بنده خدا با سین شروع کرده.

مدیر سایت
۱۱ شهریور ۹۳ ، ۲۲:۵۷ ۲ نظر

غافل باشد انیست که مراتب را کمل ظهور پیدا می کند همین است بعد می گوید که این را خیلی می شنویم:

آقا شما چرا عزلت گرفتید . شما چرا صحبت نمی کنید ؟ ائمه اینطور بودند؟ما به راه ائمه هستیم. مرد حسابی تو که می گویی ما براه ائمه هستیم ذره ای از معارف ائمه را نفهمیده ای که می گویی ما به راه ائمه هستیم .ائمه و پیامبران  واولیاء واوصیاء و کملین در مقام لا یشغلها شآن عن شآن هستند اینها سفر اول ، دوم ، سوم ، چهارم را طی کرده اند .

مدیر سایت
۱۱ شهریور ۹۳ ، ۲۲:۲۷ ۰ نظر